Välj en sida

Grundläggande kunskap i rekrytering

Rekrytering för chefer och ledare

En utbildning i rekrytering som ger dig teoretiska kunskaper i rekryteringsprocessens olika delar och verktyg för att rekrytera rätt personer och förkorta rekryteringsprocessen genom bättre
kravprofilering, kompetensbaserad bedömning  och anpassad intervjuteknik.

RekryteringsprocessenPDCA cykeln 4 Checklistor 13 Mallar & dokumentationKunskapstester DiplomLöpande kursstart - Studera i egen taktMotsvarar 2 heldagar lärarledd utbildning
Rekrytering
Aktuell status
Ej anmäld
Pris
2 990,00 kr
Kom igång
eller

Mål

Efter att ha genomfört kursen förväntas deltagaren ha fått grundläggande teoretiska kunskaper i rekryteringsprocessens olika delar samt de verktyg du behöver för att rekrytera rätt personer och förkorta rekryteringsprocessen genom bättre kravprofilering, kompetensbaserad bedömning  och anpassad intervjuteknik. Få förståelse för vikten av planering i rekryteringsprocessen och samsyn med rekryteraren kring ansvarsfördelning och förväntningar.

Målgrupp

 

  • Rekryterande chefer
  • Medarbetare som stöttar i rekryteringsprocess
  • HR-personal
  • Chefer & Ledare som beslutar bemanning av organisation
  • Alla som vill förstå och lära sig om rekrytering
  • Alla som på berörs av en rekryteringsprocess
  • Kursen riktar sig till alla som vill rekrytera rätt medarbetare.

Innehåll

 

  • Rekryteringsprocess från behov till anställning
  • Jobbannonsering och Kandidatkällor
  • Urvalsmetoder och Bedömning:
  • Intervjutekniker
  • Löneförhandling och Tjänsteerbjudande
  • Preboarding och Onboarding:
  • Uppföljning och Utvärdering:
  • Kontinuerligt Förbättringsarbete – PDCA
rekrytering

Vad du kommer att lära dig

  • Du som chef och ledare kommer främst få förståelse för vikten av planering i rekryteringsprocessen och samsyn med rekryteraren kring ansvarsfördelning och  förväntningar.
  • Du kommer förvärva kunskap om att tillämpa PDCA-cykeln och genomföra kontinuerliga förbättringar i varje skede av rekryteringsprocessen.

  • Du kommer att lära dig  att noga definiera kompetensbehov, utvärdera interna resurser, och skapa en strategi som effektivt utnyttjar olika rekryterings kanaler.
  • Du kommer få med dig olika checklistor och mallar som hjälper dig i framtida rekryteringar. 
  • Utveckla förmågan att bedöma ansökningar, genomföra noggranna intervjuer, och fördjupat utvärdera kandidater för att säkerställa en välavvägd matchning.
  • Kursen kommer också att belysa betydelsen av tydlig kommunikation, en strukturerad uppföljningsplan för att säkerställa en lyckad integration och trivsel för den nyanställde.

Kursansvarig – Kasewa Celepli

Kasewa Celepli är partner och medgrundare av Kompetenskonsulterna. Kasewa har 20 års erfarenhet inom implementering av förändringsarbete och processutveckling. Flera av dessa processutvecklings-uppdrag kasewa haft är rekryteringsprocessen med målet att processen ska vara värdeadderande i varje del med förkortad ledtid och hög kvalitet. Syftet med dessa processutvecklingsuppdrag har varit att höja nöjdhetsindex hos chefer gentemot HR, förbättra organisationens varumärke genom bl.a. att under hela rekryteringsprocessen bibehålla kandidaters intresse.  

Mickael
video-fix